کد خبر: 251276
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۶
لوتوس اویجا

لوتوس خودروسازی موفق و مشهور در زمینه طراحی و تولید خودروهای اسپرت است. این خودروساز بریتانیایی از دهه ۴۰ میلادی تا به‌امروز به تولید خودروهای اسپرت مشغول بوده و مدل‌های اسپریت، سِون، الیزه و اگزیج را جاودانه کرده است. راز طراحی و مهندسی خودروهای فرمولا این کمپانی مطرح را نباید از یاد برد.

امیرا؛ زیبا و اسپرت

امیرا با زبان جدید طراحی لوتوس همراه بوده و استایل زیبایی دارد. درحقیقت این سوپراسپرت روی پلت‌فرم نسل جدید لوتوس یعنی Elemental شکل گرفته که وزن پایین را در کنار قدرت بالا ارائه می‌‎دهد.

با نگاهی به‌پروفیل امیرا، شاهد طراحی رینگ‌های ۱۹ و ۲۰ اینچی هستیم که استایل این سوپراسپرت را بسیار پخته‌تر جلوه می‌دهد. استفاده از خطوط تیز که احجام اغراق‌شده روی بدنه ایجاد کرده و انحنای ایجادشده روی گلگیرهای جلو و عقب و خطوط تیز منقطع و فرم خمیده سقف، کاراکتر اسپرت و جذابی به این کوپه بریتانیایی می‌بخشند.

لوتوس امیرا از نظر چهره شباهت بسیاری با دردانه اسپرت مازراتی یعنی MC۲۰ دارد؛ هرچند که چنین طراحی را نمی‌توان کپی‌برداری دانست. چراغ‌های عمودی با LED های افقی دوگانه، خطوط تیز روی کاپوت و ورودی هوا درون کاپوت، چهره کاملا خشن و تهاجمی برای این خودرو ایجاد کرده است.

در نمای عقب نیز چراغ‌هایی به‌شکل حرف L با یک حجم‌پردازی خاص، نمای زیبا و چشم‌نوازی را برای این سوپراسپرت ایجاد کرده است. همچنین طراحی ورودی‌های هوای عمودی زیر چراغ‌های عقب و اگزوزهای دوبل در طرفین سپر با فرمت طراحی چراغ‌های عقب، مشابه محصولات آستون‌مارتین است.

فضای داخلی مدرن و هیجان‌انگیز

در زمان ورود به‌کابین لوتوس امیرا، شاهد طراحی مشابه مازراتی MC۲۰ هستیم. یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی TFT برای کلاستر (مجموعه پشت آمپر) و یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی برای بخش میانی (سیستم اطلاعات-سرگرمی) تعبیه شده که فضای کاملا مدرنی را در کابین این خودرو ایجاد کرده است.

داشبورد مینیمال با طراحی دو نمایشگر، دقیقا حس کابین مازراتی MC۲۰ را تداعی می‌کند. فرمان دی-تایپ با دکمه قرمز لوزی‌شکل در کنسول مرکزی برای استارت و دسته‌دنده اسپرت و صندلی‌های نسل جدید اسپرت، رانندگی با امیرا را هیجان‌انگیز می‌کنند. از سوی دیگر در نسخه اتوماتیک امیرا شاهد دسته‌دنده اسپرت و پدال‌های شیفتر پشت فرمان هستیم که هیجان رانندگی را به اوج خود می‌رساند.

لوتوس امیرا مجهز به‌آخرین امکانات رفاهی و ایمنی است که از جمله این امکانات می‌توان به: ورود بدون کلید (کی‌لس)، سیستم استارت دکمه‌ای، کروزکنترل تطبیقی، سنسور باران، باز و بسته شدن اتوماتیک آینه‌‎های روی در، صندلی‌های نسل جدید، سیستم پیشگیری از برخورد، سیستم اطلاعات جاده‌ای، سیستم محدودکننده سرعت خودرو، سیستم حفظ حرکت بین خطوط، سیستم پیشگیری از برخورد از عقب، سیستم کمکی تغییر مسیر و سیستم فوق پیشرفته کمکی رانندگی اشاره کرد.

مشخصات فنی

آن‌چه نیروی پیشران لوتوس امیرا را تامین می‌کند، دو پیشرانه ۴ سیلندر و ۶ سیلندر است. در نسخه ۴ سیلندر پیشرانه M۱۳۹ توربوشارژ مرسدس‌بنز AMG قرار دارد که با توجه به‌فناوری بای-توربوشارژ و پاشش سوخت مستقیم می‌تواند حداکثر ۳۶۰ اسب‌بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتون‌متر گشتاور فراهم آورد. اما موتور قدرتمندتر از کمپانی تویوتا قرض گرفته شده است؛ این پیشرانه همان ۲GR-FE شش سیلندر ۳.۵ لیتری وی‌شکل است که با نصب سوپرشارژ می‌تواند حداکثر ۴۰۶ اسب‌بخار قدرت و ۴۳۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند.

در نسخه ۴ سیلندر گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه اسپیدشفت AMG با پیشرانه کوپل شده تا قدرت و گشتاور تولیدی به‌چرخ‌های عقب منتقل شود. ناگفته نماند که ساختار قرارگیری پیشرانه در بخش میانی بوده و لوتوس امیرا به‌عنوان یک سوپراسپرت موتور وسط شناخته می‌شود.

اما در نسخه ۶ سیلندر، دو گیربکس ۶ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک ساخت کمپانی آیسین قدرت و گشتاور را به‌چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. بر این اساس تنها ۴.۵ ثانیه زمان نیاز است تا نسخه ۴ سیلندر با موتور قدرتمند M۱۳۹ AMG به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست یابد.

حداکثر سرعت رسمی این سوپراسپرت ۲۹۰ کیلومتر برساعت اعلام شده است. قیمت پایه لوتوس امیرا در زادگاهش ۶۰ هزار پوند اعلام شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =